• Úvod
  • Blog
  • Jak vybrat dodavatele vašeho webu

Jak vybrat dodavatele vašeho webu

Vybrat správného dodavatele svého webu je jako vybrat si partnera do manželství. Pokud se vám nepodaří vybrat toho správného, budou s rozchodem nepříjemnosti a bude vás to stát peníze.

Proto se vyplatí důkladně se výběrem zabývat. Abyste měli vybírání lehčí, dáme vám pár tipů na co se zaměřit.

Dříve než se pustíte do samotného výběru dodavatele, je třeba si ujasnit, co po něm vlastně budete všechno chtít. Jako podklad můžete použít náš článek o plánování webu.

Teď už se můžeme pustit do samotného výběru dodavatele.

Typ dodavatele

První krokem je na základě složitosti webu a vašeho rozpočtu vybrat správnou skupinu potencionálních dodavatelů, kterou oslovíte. Máte na výběr z několika možností.

  • Student
    Pokud nemáte moc peněz a ani vaše cíle nejsou příliš vysoké, je student správná volba pro vás. Většinou pracuje za zlomek toho co agentura, což má i své stinné stránky. Student jednou dostuduje a už na vás nebude mít čas. Spolehlivost a zkušenosti také nebývají jeho předností (samozřejmě se najdou i výjimky).
  • Freelancer
    Většinou se jedná o odborníka na nějaký konkrétní obor. Ať už je to webdesign, programování, SEO, nebo třeba sociální sítě. Cenově se budeme pohybovat někde mezi studentem a agenturou (spíše blíže agentuře). Freelancer je vhodným řešením pro malé až střední projekty, kde požadujeme určitou odbornou úroveň, zkušenosti a spolehlivost dodavatele.
  • Agentura
    Poslední možností je najmout si agenturu, která na každou část tvorby, provozu a propagace webu má své odborníky. Dnes už je tvorba a propagace webu tak složitý obor, že není v silách jednoho člověka vše zvládnout. Pro velké a náročné projekty je to jediná správná volba. Vyjde vás sice nejdráže, ale jak se říká, za kvalitu se platí. Výhodou je, že oproti předchozím skupinám dodavatelů celý váš web nestojí na jednom člověku a pokud je třeba dlouho nemocný, zastoupí ho někdo jiný z dané agentury. Jestli je pro vás web životně důležitý, je to jediná správná volba.

Jak vybrat správného dodavatele?

Díky předchozím informacím už víte, jaký typ dodavatele oslovit. Abychom si ověřili, že je to pro nás ta správná volba, měli bychom o dodavateli zjistit alespoň pár základních informací. Dále se budeme zabývat výběrem vhodné agentury, kterou většinou vybíráme nejpečlivěji.

  1. S kým mám tu čest?
    Zjistěte si o dodavateli veškeré volně dostupné informace na internetu. Zadejte do vyhledávacího políčka na Google, nebo Seznamu jméno agentury a projděte několik prvních stránek výsledků vyhledávání. Hledejte pozitivní i negativní zmínky o dané agentuře. Podívejte se do obchodního rejstříku, komu firma patří, také se tam podívejte do sbírky listin, kde najdete ekonomické informace o firmě.
  2. Pro koho pracuje?
    Jedním z důležitých podkladů pro výběru agentury jsou její reference. Projděte si na stránkách dodavatele sekci referencí a několik webů navštivte. Pozorně se dívejte, jestli webové stránky nejen dobře vypadají, ale především i dobře fungují. Zaměřte se na přehlednost a jednoduché nalezení informací. Vyžádejte si kontakty na konkrétní zákazníky agentury a referenci si ověřte přímo s majitelem webu.
  3. Kde a jak pracuje?
    Pokud je to možné, jděte se do agentury podívat. Pracovní prostředí a počet lidí v kanceláři mohou mnohé napovědět.
  4. Co všechno mi nabídne?
    Nejdůležitější věcí je, co mi daná agentura všechno nabízí. Pokud hledáte partnera pro svojí kompletní on-line existenci, měl by vám nabídnout více než jen vytvoření webu. Dobrá agentura umí pomoci při následném provozu, propagace, rozvoji a vyhodnocování úspěšnosti webu. Samozřejmostí by měla být fungující technická podpora.
  5. Jaká bude smlouva?
    Pokud všechno klape jak má, je smlouva pouze formalita, ale jak se říká, „Pořádek dělá přátele“. Když ale začnou být problémy, je smlouva podkladem pro řešení sporu. Ať už v rámci komunikace s dodavatelem nebo v nejhorším případě soudní cestou. V dobré smlouvě by se mělo řešit minimálně několik následujících věcí: podrobná specifikace rozsahu díla, termíny a časový harmonogram, cena díla a ceny víceprací, sankce za nedodržení stanovených termínů a v neposlední řadě, kdo je majitelem webu.

Pokud si poctivě projdete všechny výše napsané body, budete mít v ruce hodnotný podklad pro vaše správné rozhodnutí, které může ovlivnit vaše podnikání na několik dalších let.

Novinky emailem

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru do vaší emailové schránky a získejte informační náskok.

↑ nahoru